27 juni 2012

Aan 't haken geslagen

Een tijdje geleden kreeg ik van iemand een leuk cadeautje:
een bol zpagetti garen met haaknaald en een boekje.
Vorige week besloot ik eens wat te proberen en prutste wat aan
en haalde het weer uit, begon weer opnieuw, haalde het weer uit, etc. etc... 
Mijn man vond dat ik zo wel een erg voordelige hobby had gevonden ;-)
 Uiteindelijk was ik tevreden over de breedte van mijn sjaal in wording
en haakte al het garen in twee avondjes weg 
met een 'losse' steek voor een wat speelse uitstraling


Het haken beviel me zo goed dat ik besloot om me te wagen aan een groter project:
 een omslagdoek, voor als het 's avonds weer wat killer wordt.
Het lijkt me zo lekker warm over je schouders, als je op de bank zit.

 

Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de omslagdoek klaar is,
want ik merk dat haken -naast dat het je hoofd lekker leeg maakt-
behoorlijk verslavend werkt. Elke keer denk ik: nog even een paar stokjes... :-)

Mijn haaknaalden bewaar ik in een mooi oud doosje dat ik eens van een kennis kreeg


Ze vertelde dat het een griffeldoos is, haar man bewaarde er vroeger zijn schrijfgerei in
er zit zelfs een vakje in om de losse kroontjes in te bewaren.


En nu krijgt het dus een 'tweede leven' als haaknaaldendoos,
zelfs de dikke bamboenaald past er in. Fijn alles bij elkaar, lekker praktisch.
Maar met een nostalgisch tintje, daar hou ik wel van.


** een paar uurtjes later **


Het haken blijkt aanstekelijk, want toen ze me bezig zagen
wilden de jongens het ook leren.
Waarom niet?

En nu zitten ze genoeglijk samen op de bank te vingerhaken.
Een uniek moment, kan ik wel zeggen :-)



"Mama, ik word hier zo lekker rustig van in mijn hoofd!"
hoor ik ineens de jongste zeggen en de middelste beaamt het van harte.

Ik geloof dat ik maar eens flink wat bolletjes garen ga klaarleggen ;-)

10 opmerkingen:

Johanna zei

Eenvoudig beginnen dan kom je een heel eind en ontdek je steeds meer. Prachtig doosje voor je haaknaalden. Fijne dag.

Elizabeth zei

Ha Jente, welkom als mijn nieuwe volger.. ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd.. met enige nostalgie kijk ik naar je hakende kinderen. Wat een leuke sfeer van vroeger roept dat op.

Overigens heb ik net mijn dochter van 20 (onze jongste) deze week het haken bijgebracht..ze kreeg er kramp van in haar handen ha ha.. maar vroeg vandaag toen ze kwam toch of ze verder kon.

Franca zei

Heerlijk blogje!
Hier weer aan het breien geslagen, maar zoals ik straks zal vertellen, het haken komt ook vast weer in de vakantie.

Anoniem zei

Leuke blog heb je!
Zelf haak ik altijd in de zomer stola's, haken dat kan je nl ook met warm weer.
Ik haak van die vrolijke Zomer stola's maak ook voor de herfst en dikkere voor de winter.
Ik heb als kado voor andere mensen en vooral mijn oude moeder er blij meegemaakt.
En geen moeilijke patronen gewoon simpel.
In de winter brei ik truien.
Leuk werk haken!

Groetjes

Jolanda zei

Heerlijk dat jullie allemaal zo ontspannen van het haken...begrepen ze het vroeger toch wel goed! Handwerken geeft inderdaad rust aan vel kinderen, al zou je dat niet denken door het gepriegel. Ik zie het bij ons op de sbo-school ook. De meest lastige werkjes zoals 3d kaarten maken geeft kids heel veel rust. Geniet er samen van en lieve groet

Anoniem zei

O jah hoor! Zó herkenbaar! Al is hier het verhaal met een breipen begonnen.. ;o)

Veel succes met de doek en natuurlijk veel fijne rustige uurtjes toegewenst!

Het lieve leven... zei

via Monique hier, wat een leuk blog heb je! En die foto met je kinderen aan het vingerhaken...zó leuk!!! en ook zo goed verwoord...je wordt rustig in je hoofd! Kijk..kinderen weten vaak precies wat goed is. Ik ervaar zelf ook ontspanning als ik lekker zit te haken en te breien. Fijn weekend! Groetjes, Petra

Aritha V. zei

Leuk zeg, dat haken! Die ene foto, met het witharige jongetje is errug leuk!

Anoniem zei

Ik lees je blog graag. Maar wat ik altijd al wilden leren is haken. Mijn oma was een kei, maar zei dat ze het me niet kon leren omdat ik linkshandig bent. Heb je het al eerder gedaan of was dit je allereerste keer? En wat voor boekje had je om het te leren? groetjes van Joke

Jente zei

@ Joke. Net terug van vakantie lees ik je vraag. Een van mijn vriendinnen is linkshandig, zal ik haar eens vragen hoe ze het geleerd heeft? Ze had volgens mij iets gekopieerd uit een boekje.

Groeten, Jessica