11 februari 2013

Schoonmaken met fruitafval

Met al die zieken in huis (en de perssinaasappels in de reclame) was het lekker om eens een vers glaasje vol vitamines te persen. Een verwennerij die we niet vaak hebben, maar waar we erg van genieten! De schillen lagen na afloop over het hele aanrecht. Heerlijk die helpende handen, die altijd in het voortraject volop aanwezig zijn en die na afloop spoorloos verdwenen zijn :-)

De schillen gingen deze keer niet in de groene kliko, maar ik gebruikte ze voor een nieuw experimentje. Ik las vorige week een recept om zelf citrus-azijnreiniger en citrus-enzymreiniger te maken. Omdat ik altijd wel in ben voor milieuvriendelijke en voordelige schoonmaakmiddelen, besloot ik de koe gelijk bij de horens te vatten. 


Ik zocht twee lege weckpotten en vulde die met de schillen en andere ingrediënten. Nu nog drie weken geduld hebben... het moeilijkste onderdeel :-) 'k Zou er het liefst gelijk mee aan de slag gaan.

De azijnreiniger wil ik gaan gebruiken als basis voor mijn zelfgemaakte allesreiniger (naar het recept van Lieke: 350 ml azijn, 400 ml water en een halve eetlepel afwasmiddel mengen in een lege spuitbus). Ik denk dat het lekker gaat ruiken, want nu komt er al een fris luchtje vanaf :-)  Ik gebruik deze spray voor allerlei klusjes: de ramen, de keukenkastjes, wastafels, het toilet, de douchecabine. Het bevalt me prima - en vast nog beter als het lekkerder ruikt.

De enzymreiniger is echt nieuw voor me, ik ben benieuwd of dit wat is en hoe het werkt. Het ziet er minder 'smakelijk' uit dan de azijnvariant, omdat er suiker bij zit en het moet gisten. Wordt vervolgd...

6 opmerkingen:

Muisje zei

Ben benieuwd of het lukt.

marmarel zei

Ik ben benieuwd! Die azijn-reiniger van Lieke gebruik ik ook, heerlijk werkt dat.

Jo en joh zei

Hoop dat het lukt. Het ziet er zo ook al lekker uit ;).

Anoniem zei

Ook ik heb het gelezen en wil het gaan proberen. Ik ben erg benieuwd.
Zelf maak ik wasmiddel van Sunlightzeep dit bevalt me erg goed en ruikt frisser dan de Marseillezeep en is een stuk voordeliger. Ik maak voor 11,35 (ik ben dus uitgegaan van het bedrag wat Mamanon noemt)165 liter.

Gr. Janny

Anoniem zei

kijk dat zijn nog eens goeie tips, ook ik maak schoon met schoonmaakazijn,maar het ruikt niet echt lekker misschien krijg ik mijn dochter op deze manier ook zover dat ze de allesreiniger niet meer nodig vind.

Anoniem zei

ik gebruik schoonmaakazijn in combinatie met bakpoeder , dat vind ik goed werken als ontkalker in het toilet en de badkamer.